Казанлъшката гробница (Погребален паметник)
Казанлък, общ. Казанлък, обл. Стара Загора
Археологически разкопки

Казанлъшката гробница
еднокамерна тухлена куполна гробница

Могилен насип. Разположена е на върха на хълма в центъра на града. Могилата е известна сред местното население като "Тюлбето". Редом с нея има турска гробница, която дава названието на мястото. Гробницата е покрита с каменна риза и насип.

Гробницата. Еднокамерна с къс дромос. Входът, фасадата на който е разрушена още в античността, се намира на югоизток. Изградена е от специално избработени сегментирани тухли, върху които по-късно е положена мазилка и тя е изписана.
Дромос. Той е с дълж. 15 м, ориентиран в посока изток-запад. Изграден е от каменни квадри с различни размери, без спойка. Височината му - при входа на изток, е 2,25 м, а в другия край - на запад, е 1,8 м. Широчината на коридора също е променлива - от 1,17 до 1,25 м. Покритието му е плоско, от грубо обработени каменни плочи.
Куполна камера. Диам. 2,60 м., вис. 3,20 м. Входът й се е затварял с двукрила каменна врата.
УкрасаДромос.
Стените са оцветени в червено. Таванът на двускатния покрив е отделен от стените с фриз от акантов ластар. Върху скатовете са представени сцени на сражение. Те са композирани по един и същ начин: двете армии от конници и пешаци се срещат в центъра, където е представена двойка воини, изправени един срещу друг и вече започнали битка. Това са или бойците, които вървят начело на армията (промахой), или най-видните воини, избрани, за да решат изхода на битката между войските. Майсторът е потърсил детайли на облеклото (напр. шапките), за да разграничи етнокултурно армиите.
Според В. Миков тези сцени представят характерните състезателни игри при погребение на виден аристократ. И. Венедиков смята, че те отразяват важни моменти от реалната биография на починалия владетел. Но подобни бойни сцени се изобразяват в много гробници от Южна Италия и Македония, което подсказва, че по-скоро те са задължителни епизоди от митичната биография на всеи владетел, който трябва да бъде добър ловец и велик воин.
Използваните цветове са главно червено и синьо, а с жълто са оцветени бронзовите шлемове.
Куполно помещение. Стените на кръглата камера до основата на купола са покрити с червена боя. Върху купола са представени три фриза. Най-долу минава ивица с редуващи се букрании и розети. Горният малък фриз около ключовия камък съдържа три надпреварващи се биги, водени от колесничар. Между тях са разположени колони - най-вероятно знаците на състезателната дистанция. Средният широк фриз носи основната информаци. В него виждаме шествие, насочено от двете страни към централната сцена, разположена точно срещу входа в камерата. Отдясно към седящия на табуретка вожд шествието се води от виночерпец, следван от две музикантки. Отляво, към седящата на трон принцеса се насочва "женската" част - дружки и прислужници, които носят сватбени дарове. Мъжът е поел с десницата си лявата ръка на жената (брачния жест дестракцио, епи карпейн), която едва приоткрива булото си и е свела поглед.

Семантика. Фреските в гробницата от Казанлък са свързани с основните представи от тракийската царска идеология. Те имат функцията да представят в отвъдния свят умрелия владетел в главните му качества: на велик воин и избраник на богинята.

Ограбена. Открита през 1944 г. при копаене на окопи

Местонамиране: центъра на Казанлък.
Дата: ок. 280 г.пр.Хр.

 

 
Обекти Библиотека За контакти За проекта